عيد الاضحى المبارك

مواضيع تهمك

ركن تطوير المواقع قسم يختص بشرح التركيب و الترقية و الإضافات و القوالب وملفات التعريب لبرنامج الووردبريس ومدونة بلوجر.

اتصال قاعده البيانات بجميع ملفات الموقع

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته االيوم درس سهل وفكرته بسيطه وعملة صوره اتمني انه تكون كافيه لتوصل الفكره...

احصائياتى

الردود
8

المشاهدات
1481
Mohamed yasser
مشرف قسم تطوير المواقع
.:: مطور لغة PHP ::.
  • Mohamed yasser is just really niceMohamed yasser is just really niceMohamed yasser is just really niceMohamed yasser is just really nice

• Mohamed yasser غير متواجد حالياً

+التقييم
76

الاقامة
ام الدنيا مصر

نظام التشغيل
Other

05-31-2019, 03:19 AM
المشاركة 1
05-31-2019, 03:19 AM
المشاركة 1
افتراضي اتصال قاعده البيانات بجميع ملفات الموقع
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
االيوم درس سهل وفكرته بسيطه وعملة صوره اتمني انه تكون كافيه لتوصل الفكره ازاي نخلي الموقع كله يبا مربوط بقاعده البيانات وستلاحظو معى في الصوره التالية في اول حاجه قاعده البيانات

وهنا القاعده بعد ما عملناها انوصله بملف index الي بره وملف ال index موصل بجميع صفحات الموقع يجي واحد ويقول ياعني انا لو ربط قاعده البيانات في ملف الــ index فقط كاني ربطه بجميع مواقع الموقع اقولك ايو طيب انعمل ايه دلوقتي علشان نجيب ملف الكونفنج للاندكس انستخدم دالة include او اي دالة استدعاء انا استخدم دالة include في ملف index

شرح مغهوم الداله include :
هذه الداله لها نفس عمل الداله require تماما وهو عمل اتصال واستدعاء لجميع صفحات الموقع والفرق الوحيد بينهما , هو كيفية اخراج الخطأ , فلو اخطأت في الداله include فسوف يكون الخطأ هو تحذير ويكمل تنفيذ عمل الملف ( Warning ) اما اذا اخطأت في الداله require فسوف يكون الخطأ رئيسي ويتوقف عمل تنفيذ الملف اي الخروج من الكود كاملا .

نعود ثانيا الى دالة inclufe انا اتحط السطر ده فيه تحت دالة
كود PHP:
<?php
اتحط السطر ده
كود PHP:
include('inc/config/config.php'); 
وتحدد مسار ملف الكونفنج الي انت عامله في الملفات الي انا رفعته لو انت عامل الملف في المسار ده مش اتتطر تعدل المسار غير كده لازم تعدله

ايبا بالشكل ده

كده احنا خلصنا من الكونفنج
لو عايز تعمل ملف header وال footer لكل الصفحات اتكون نفس الطريقه الي عملة بيه الكونفنج

في الصوره اتلقوني عامل نفس الطريقه بتاعت الكونفنج بس عامل ال header فوق وال footer تحت ليه
لان رقم 3 ده جميع الصفحات الموقع هي ده الفكره الي عايز اوصلهالكم ان اي حاجه اتتعمل في index ده اتكون كانك عامله في نفس الصفحات الي موجوده في رقم 3

ملاحظه
ملف index ده ملهوش علاقه بملف index بتاع الموقع ده ملف والتاني ملف اه هو بيوصل بين كل الصفحات لكن مينفعش يبا ملف index الصفحه الرئسيه بتاعة الموقع

علشان تربط ملف php في فلدر page بال index المتحكم
اتعمل السطر ده في رقم 3 فوق او تحت مش اتفرق المهم ميطلعش من المنطقه الي محدده في رقم 3
كود PHP:
    'Account' => 'page'
مع تحديد اسم الملف بدون صيغة الملف php وكلمة page هو الفلدر الي فيه الملفات

كده احنا خلصنا من الاتصال واتمني يكون الفكره وصلت

التعديل الأخير تم بواسطة هيلبرنت ; 06-02-2019 الساعة 10:29 PM
قديم 05-31-2019, 11:17 AM
المشاركة 2
هيلبرنت
.:: رفيق درب ::.
  • هيلبرنت غير متواجد حالياً
افتراضي رد: اتصال قاعده البيانات بجميع ملفات الموقع
ردى الاول هنا للتحريك

لسه ملطبختش الموضوع فى دماغى

فليه راجعت تانى بعد ماطبهو فى دماغى وافهمه

قديم 05-31-2019, 03:41 PM
المشاركة 3
Mohamed yasser
مشرف قسم تطوير المواقع
تمام جرب وقولي��

قديم 06-01-2019, 12:58 AM
المشاركة 4
blidi4ever
.:: عضو فعال ::.
  • blidi4ever غير متواجد حالياً
الله ينور عليك اخينا ممكن ترشدنا ولو بصورة اين نضع الملفات التي ارفقتها انت لان الامر تلخبط علينا........هههه

قديم 06-01-2019, 01:30 AM
المشاركة 5
Mohamed yasser
مشرف قسم تطوير المواقع
الله ينور عليك اخينا ممكن ترشدنا ولو بصورة اين نضع الملفات التي ارفقتها انت لان الامر تلخبط علينا........هههه
في ملف www

قديم 06-02-2019, 10:47 PM
المشاركة 6
هيلبرنت
نشرح بطريقة مبسطة ولو انا غلطان صححلى الخط

وظيفة ملف الكونفيج:

عمل اتصال بقاعدة البيانات ويكون ضمن ملفات الموقع او الاسكريبت .

ملف index
عمل اتصال بجميع صفحات الموقع + ملف الكونفيج

ملحوظة : اى صفحة يتم تصميمها مثلا صفحة التسجيل , اتصل بنا ..........الخ يجب وضعها بملف الاندكس

تجربتى وضعت كل شى حتى ملف الهيد وقمت بكتابة السلام عليكم بملف الهيدر وقمت بعمل الاتصال علشان اشوف الدنيا ماشية ازاى

قديم 06-02-2019, 11:03 PM
المشاركة 7
Mohamed yasser
مشرف قسم تطوير المواقع
مفهمتش حكايه ملف الهيدر الي عملته ده

قديم 06-02-2019, 11:34 PM
المشاركة 8
هيلبرنت
قبل ملف الهيدر للى انا قولته قبل ملف الهيدر مضبوط ؟؟؟

اما بخصوص ملف الهيدر كنت حابب اعمل اتصل بملف الاندكس وملف الهيدر فكتبت جوه ملف الهيدر وعملت اتصال مره بملف الاندكس ومره تانى بملف الهيدر

طلعلى كلمة السلام عليكم اللى كنت كاتبها بملف الهيدر

قديم 06-03-2019, 12:08 AM
المشاركة 9
Mohamed yasser
مشرف قسم تطوير المواقع
الاتصال ينفع في اي ملف عادي

اضافة رد

العلامات المرجعية

اتصال قاعده البيانات بجميع ملفات الموقع