قديم 12-10-2019, 10:08 PM
المشاركة 6
MesterPerfect
.:: كبار شخصيات المنتدى ::.
المنتدى مراقب من خلاله
  • MesterPerfect غير متواجد حالياً
افتراضي رد: استفسارات حول الزين فورو
@ MesterPerfect

بالعكس اجاباتك اكثر من ممتاز اخى احمد وخلينى ابلغك عن السبب فى طرحى لتلك الاسئله رغم ان فيها اشياء كثيره اعلمها زى الارشفه والاستايلات لكن ما تعلمت فى عالم الانترنت انه لايوجد كبير فى هذا المجال بمعنى انك تكون فاهم وعارف الشى حاجة وانك تتعايش معاه وتشوف مشاكله اليوميه حاجة تانيه خالص علشان كده اسئلتى فى الشكل عام سهله لكنها موئره على منتديات ضخمه لا اتحدث عن هيلبرنت اطلاقا فنحن لسه فالبدايه انما احببت ان يكون الموضوع كمرجع لمن لديه استفسار مثلى لانى حابب ادرس التحويل او الترقيه لاننى وغير للم نقف كثيرا على الجيل الثالث الان نعود للموضوع.

بخصوص الارشفه ان شاء الله يمشى حالها مع انى كنت اتمنى هاك اللى راكب لديك اللى بيظهر اول سطرين من الموضوع اعلى الموضوع ونسيت اطلبه هنا من الاخ تركى رغم اكيد كل شى لديه الان اتمسح.

بخصوص الاستايل برضو سيتم تدبيره.

اما بخصوص استيراد الاجابه فهذا شى هام جدا لانى اعتبر ان هيلبرنت يمتلك اهم قسمين منظمي فى اليب العريب وهما استفسارات الزين فورو والفى بى وصعب انى امسج جهود كل الاخوه اللى ساعدو زمايلهم فى الحصول على الاجابه.

السبب فى بحثى عن التحويل او الترقيه.

انا ارى ان الجيل الخامس به جميع مميزات الجيل الثالث اللى الناس حبيتها وبدون اى اضافات
  • بعنى من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع

لكن ينقضه شى واحد هو هاك افضل اجابه بحثت عنه كتير جداااااااااااااااا ومش لايقه لانى لو لاقيته كان حسم الامر لانى اريد اسكريبت مدمج معه كافة احتياجات دون وسيط ثالث.

بس للاسف هاك افضل اجابه غير متوافر لذلك عدت من جديد انظر للزين فور رغم انى اعترف انه به مميزات راااائعه بس للاسف القائمين عليه مصرين ان يضعو طرف ثالث بينهم وبين المستخدم لعمل هاكات المفترض تكون مدمجه مع الاسكريبت.

وعلى فكره انا اعتقد هيلبرنت لو قام بتحويل منتداه للزين فورو سيعطى مزيد من القوه للاسكريبت فى الوطن العربى

النقطة الاخير كعيب فى الجيل الخامس لايوجد دعم عربى له خااااااااااااااالص
طيب قبل كل شيء أعتذر لك جدا لأني نسيت نشر كود أول سطرين من الموضوع هنا في هيلبرنت
تفضل يا غالي انا استخرجته من إضافة الأخ تركي
كود:
<h3>{{ snippet($firstPost.message|strip_tags, 160, {'stripBbCode': true}) }}</h3>
وبالنسبة لستخدامه
في قالب
كود:
thread_view
أضف الكود اسفل هذا
كود:
<xf:h1>{{ prefix('thread', $thread) }}{$thread.title}</xf:h1>
ثانيا
معك حق في كل هذه الأسباب وأنا صراحتا أرا أن التحويل للزينفورو أفضل
تحياتي لك