هيلبرنت | Helpernt

هيلبرنت | Helpernt (https://www.helpernt.com/vb/index.php)
-   ركن شروحات الزين فورو XENFORO (https://www.helpernt.com/vb/forumdisplay.php?f=94)
-   -   [ BBcode] : طريقة اضافة عنوان الموضوع الى النافبار او مسار التنقل Breadcrumb لزيادة الارشفة وكسب ثقة جوجل (https://www.helpernt.com/vb/showthread.php?t=6534)

abo-karim 10-07-2017 12:32 AM

طريقة اضافة عنوان الموضوع الى النافبار او مسار التنقل Breadcrumb لزيادة الارشفة وكسب ثقة جوجل

2 مرفق
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
مازلنا نبحث دائما عن ايجاد وطرح كل ما هو حصرى وجيد ويخدم المواقع العربيه واليوم اتيت لكم بطريقة تجعل منتداك مثل منتديات الفى بى VB وايضا تزود ثقة جوجل فى موقعك وتساعد محركات البحث فى ارشفة موقعك بشكل جديد وذلك من حلال اضافة عنوان الموضوع والكل يعلم اهمية عنوان الموضوع لمحركات البحث وعلى راسهم جوجل فكلما زادت العناوين المورشفه لدى جوجل تقدم موقعك اكثر واصبح له شان المهم لن نكثر من الكلام الصور خير دليل.

الصوره الاول والمنتدى على وضعه التقليدى او الرسمى

الصوره الثانية تظهر لنا اضافة العنوان الى مسار التنقل

الخطوات
ادخل الى لوحة تحكم منتداك >>> المظهر >>> البحث فى القوالب >>> ابحث عن قالب اسمه thread_view >>> بداخله ابحث عن هذا الكود
كود:

<xen:navigation>
    <xen:breadcrumb source="$nodeBreadCrumbs" />
</xen:navigation>

استبداله بــــ
كود:

<xen:navigation>
    <xen:breadcrumb source="$nodeBreadCrumbs" />
    <xen:breadcrumb href="{xen:link threads/, $thread}">{$thread.title}</xen:breadcrumb>
</xen:navigation>

ثم قم بالحفظ ومبارك عليكم الكود
الشرح خاص بنا يرجى الاشارة لموقعنا عند النقل
اقتباس:

موضوع بدون رد موضوع ميت اضف رد ان اعجبك

رحلات تايلاند 10-07-2017 07:53 AM

رد: طريقة اضافة عنوان الموضوع الى النافبار او مسار التنقل Breadcrumb لزيادة الارشفة وكسب ثقة جوجل

رائع أخي أبو كريم الله يعطيك العافية بإنتظار الجديد الله يخليك وخصوصا تعديلات على الإستايل اللى أضفتها فى إستايل هيلبر يا ريت لو تظبطها فى شروحات وأكون لك من الشاكرين

تحياتى وتقديرى

رحلات تايلاند 10-07-2017 08:15 AM

رد: طريقة اضافة عنوان الموضوع الى النافبار او مسار التنقل Breadcrumb لزيادة الارشفة وكسب ثقة جوجل

ملاحظة يا غالى .. يوجد رابط الموضوع على العنوان ثم يرجع يتكرر الرابط على الموضوع بعد النافبار !
مش ممكن يكون فقط الرباط على إسم الموضوع بعد النافبار و فى النافبار بدون رابط على الموضوع ؟

تحياتي لك

هيلبرنت 10-07-2017 10:44 AM

طريقة اكثر من رائعه .

دورت عليها فى المنتديات اللى مركبه الزينفورو ولم اجدها

عشرة على عشرة

abo-karim 10-07-2017 12:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحلات تايلاند (المشاركة 15868)
رائع أخي أبو كريم الله يعطيك العافية بإنتظار الجديد الله يخليك وخصوصا تعديلات على الإستايل اللى أضفتها فى إستايل هيلبر يا ريت لو تظبطها فى شروحات وأكون لك من الشاكرين

تحياتى وتقديرى

حياك الله اخى

بخصوص الاستايلات اعتقد بانى مش هطرح استايلات تانى لان كل من حمل الاستايل ووضعه على موقع حذف حقوقى من عليه الا من رحم ربه

رحلات تايلاند 10-07-2017 12:47 PM

بعد اذنك أخي أبوكريم .. لقد قمت بإقتباس وتعديل على الإستايل الخاص بى وأخذت بعض الاكواد من إستايل هيلبر نت فى الرئيسية وإضافة رد

إن أردت أن أحذفهم حفظا للحقوق لا مانع أنا حاضر

abo-karim 10-07-2017 01:03 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحلات تايلاند (المشاركة 15869)
ملاحظة يا غالى .. يوجد رابط الموضوع على العنوان ثم يرجع يتكرر الرابط على الموضوع بعد النافبار !
مش ممكن يكون فقط الرباط على إسم الموضوع بعد النافبار و فى النافبار بدون رابط على الموضوع ؟

تحياتي لك

اى رابط يتكرر مافيش غير رابط واحد بس هو رابط عنوان الموضوع الى تم اضافته فى الشرح اللى احنا بصدده الان , غير كده مافيش روابط اخرى اتمنى لو فى غير واضح قم بتفسيره من خلال صورة ستفيدنا اكثر

abo-karim 10-07-2017 01:09 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رحلات تايلاند (المشاركة 15872)
بعد اذنك أخي أبوكريم .. لقد قمت بإقتباس وتعديل على الإستايل الخاص بى وأخذت بعض الاكواد من إستايل هيلبر نت فى الرئيسية وإضافة رد

إن أردت أن أحذفهم حفظا للحقوق لا مانع أنا حاضر

طبعا لا اخى انا قصدت هنا الاشخاص اللى ركبو استايلى على مواقعهم ثم حذف حقوقى اللى اسفل الفوتر , لكن الاخوة اللى زيك لهم منى كل حب واحترام وتقدير لانهم قام بتطوير استايلاهم من خلال الدروس والقوالب التى اقوم بطرحها وده اسمه تطوير حيث هدفى فى تطوير القوالب وطرحها للاخوه هنا نابعه من ايمانى فى وجود مطور عربى يقوم بتطوبر وتحديث القوالب حتى تزين مواقع اخوتى ,

ارجو ان يكون كلام اتضح

رحلات تايلاند 10-07-2017 01:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 15873)
اى رابط يتكرر مافيش غير رابط واحد بس هو رابط عنوان الموضوع الى تم اضافته فى الشرح اللى احنا بصدده الان , غير كده مافيش روابط اخرى اتمنى لو فى غير واضح قم بتفسيره من خلال صورة ستفيدنا اكثر

تمام يا غالى كان يوجد خطأ لأني مطبق طريقة الاخ هيلبر وأيضا طريقتك فى النافبار أصبح يوجد رابطين cupidarrow
قمت بعمل شرح واحد والإستغناء عن الاخر حتي لا يتكرر الرابط

شكرا لك أخي العزيز

رحلات تايلاند 10-07-2017 01:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 15874)
طبعا لا اخى انا قصدت هنا الاشخاص اللى ركبو استايلى على مواقعهم ثم حذف حقوقى اللى اسفل الفوتر , لكن الاخوة اللى زيك لهم منى كل حب واحترام وتقدير لانهم قام بتطوير استايلاهم من خلال الدروس والقوالب التى اقوم بطرحها وده اسمه تطوير حيث هدفى فى تطوير القوالب وطرحها للاخوه هنا نابعه من ايمانى فى وجود مطور عربى يقوم بتطوبر وتحديث القوالب حتى تزين مواقع اخوتى ,

ارجو ان يكون كلام اتضح

أشكرك اخي الحبيب وده عشمنا فيك يا غالى .. طيب الله يحفظك تقولي القالب إللى فيه الوسوم والنافيار إسمه بس بارك الله فيك

تحياتي وتقديرى

الساعة الآن 01:14 PM