هيلبرنت | Helpernt

هيلبرنت | Helpernt (https://www.helpernt.com/vb/index.php)
-   ركن مشاكل وطلبات الزين فورو XENFORO (https://www.helpernt.com/vb/forumdisplay.php?f=97)
-   -   استفسارات حول الزين فورو (https://www.helpernt.com/vb/showthread.php?t=10110)

abo-karim 12-10-2019 09:13 PM

استفسارات حول الزين فورو

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

كنت محتاج منكم ياشباب المشورة لبعض الاستفسارات وذلك من واقع خبراتكم فى ادارة منتديات تعمل على الزين فورو لتكتمل لدينا الصوره.

1- الاخ شقاوى وايضا بعض المبرمجين الاجانب قامو ببرمجة هاك افضل اجابه للـ xF2.0 السوال هنا هل عند تحويل منتدى يعمل على الــ vBulletin سيتم استيراد جميع الاجابات التى موجود فى اقسام المشاكل ام الهاك يعمل على المواضيع الجديدة فقط بعد تركيبه؟؟؟

2- نقطة تطوير من المنتديات التى بها اقسام استفسارات والكل يعلم ذلك مع ذلك جميع المواضيع المجاب تم استيرادها عند التحوبل الى للزين فورو لانى ارى ان المواضيع قبل 2016 فى قسم المشاكل مجاب عنها؟

هنا الموضوع على اسكريبت الفى بى

وهنا تم استيراد الاجابة على زينفورو

3- سجل اخطاء السيرفر يعانى منه الكثيره هل هذا صحيح؟؟؟؟؟؟؟؟ وما سببها؟؟؟؟؟؟

4- اكيد اى منتدى سيحتاج على الاقل 3 هاكات وى هاك الاجابه هاك المواضيع المتشابهة و اى هاك لتحسين السيو او مظهر المنتدى هل هذه الهاكات موئرة على اداء وسرعه المنتدى + لاتنسو ان معظم الاستايلات يستخدم هاكات وملفات جافا.

5- الارشفه معاكم اخبارها ايه

انتظر اجاباتكم واكيد سيكون فى اسئله اخرى بس خلينا على دول الان

هيلبرنت 12-10-2019 09:30 PM

رد: استفسارات حول الزين فورو

الاسئله دى من بره المنهج emoji27

MesterPerfect 12-10-2019 09:40 PM

وعليكم السَلام ورحمة الله وبركاته
يُسعدني أن أكون من أول المجاوبين أخي أبو كريم
لنبدأ على بركة الله
اقتباس:

1- الاخ شقاوى وايضا بعض المبرمجين الاجانب قام ببرمجة هاك افضل اجابه للـ xF2.0 السوال هنا هل عند تحويل منتدى يعمل على الــ vBulletin سيتم استيراد جميع الاجابات التى موجود فى اقسام المشاكل ام الهاك يعمل على المواضيع الجديدة فقط بعد تركيبه؟؟؟
حاليا الإضافة تعمل على المواضيع الجديدة فقط ولكن أعتقد الأخ شقاوي أو الأخ تركي يستطيعون إضافة ميزة الإستيراد لها
وعلى المستوى العام لا يوجد إضافة تستورد الإجابات من سكربت الvb

اقتباس:

2- نقطة تطوير من المنتديات التى بها اقسام استفسارات والكل يعلم ذلك مع ذلك جميع المواضيع المجاب تم استيرادها عند التحوبل الى للزين فورو لانى ارى ان المواضيع قبل 2016 فى قسم المشاكل مجاب عنها؟
هنا الموضوع على اسكريبت الفى بى
وهنا تم استيراد الاجابة على زينفورو
هذا يرجع للأخ تركي الذي قام بعملية التحويل لهم وقام بتعديل هاك أفضل إجابة الخاص بشركة ثيم هاوس وهو المستخدم لديهم حاليا
حيث كان التطوير حسب رأيي أنهُ طوره ليقوم بستيراد الإجابات من السكربت مع الأسئلة إلى منتدياتها
اقتباس:

3- سجل اخطاء السيرفر يعانى منها الكثيره هلى هذا صحيح؟؟؟؟؟؟؟؟ وما سببها؟؟؟؟؟؟
بالعكس هي شيء رائع جدا تعطيك نظرة عامة عن أي خطأ يحدث لديك
وأسبابها هي أي أخطاء في ملفات السكربت, أخطاء في قوالب أو ستايلات, أخطاء ناتجة عن عدم توافق إضافات, أخطاء ناتجة عن تعطيل دوال معينة في ملف php.ini, أخطاء ناتجة عن مشاكل أو ضعف خبرة في ضبط السرفرات كالحال معي ههههه, إلخ
ويمكن تتبعها وإصلاحها بسهولة
اقتباس:

4- اكيد اى منتدى سيحتاج على الافل 3 هاكات وى هاك الاجابه هاك المواضيع المتشابهة و اى هاك لتحسين السيو او مظهر المنتدى هل هذه الهاكات موئرة على اداء وسرعه المنتدى + لاتنسو ان معظم الاستايلات يستخدم هاكات وملفات جافا.
هنا نمشي وحدة وحدة
أولا لن تحتاج هاكات للSEO, قم بتطبيق ما علمتنا أياه هنا وكله راح يبقى تمام التمام :)
ثانيا الهاكات لا تُثقل على المنتدى ويبان ثقلها إلا إذا كان الخادم ضعيف أو بعض الدوال معطلة
ثالثا تحتاج أيضا إلى هاك من يشاهد المواضيع فهو جميل
رابعا ليس هناك ستايلات لها هاكات إلا المدفوعة والتي تحتوي على تخصيصات كثيييييييييييرة من حيث إتاحة أمكانية تعديل الألوان وشكل ومظهر الستايل للعضو أو الزائر
غير ذلك كله تمام التمام ويعتمد على براعة المصمم
اقتباس:

5- الارشفه معاكم اخبارها ايه
الأرشفة معي سيئة نوعا ما بسبب أني الوحيد ال أنشر وأرد في المنتدى تقريبا
لكن لو هناك تفاعل مثل الآن في هلبرنت تجد الأرشفة ممتازة جدا
أرجو أن تفيدك إجاباتي ومنتظر أسألتك الأخرى فأنا أعشق هذه النقاشات
وأتمنا أن أرا هيلبرنت على الزينفورو قريبا
تحياتي لك

MesterPerfect 12-10-2019 09:43 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيلبرنت (المشاركة 34161)
الاسئله دى من بره المنهج emoji27

وانا مش بذاكر إلا خارج المنهج ههههههه :)

abo-karim 12-10-2019 09:55 PM

@ MesterPerfect

بالعكس اجاباتك اكثر من ممتاز اخى احمد وخلينى ابلغك عن السبب فى طرحى لتلك الاسئله رغم ان فيها اشياء كثيره اعلمها زى الارشفه والاستايلات لكن ما تعلمت فى عالم الانترنت انه لايوجد كبير فى هذا المجال بمعنى انك تكون فاهم وعارف الشى حاجة وانك تتعايش معاه وتشوف مشاكله اليوميه حاجة تانيه خالص علشان كده اسئلتى فى الشكل عام سهله لكنها موئره على منتديات ضخمه لا اتحدث عن هيلبرنت اطلاقا فنحن لسه فالبدايه انما احببت ان يكون الموضوع كمرجع لمن لديه استفسار مثلى لانى حابب ادرس التحويل او الترقيه لاننى وغير للم نقف كثيرا على الجيل الثالث الان نعود للموضوع.

بخصوص الارشفه ان شاء الله يمشى حالها مع انى كنت اتمنى هاك اللى راكب لديك اللى بيظهر اول سطرين من الموضوع اعلى الموضوع ونسيت اطلبه هنا من الاخ تركى رغم اكيد كل شى لديه الان اتمسح.

بخصوص الاستايل برضو سيتم تدبيره.

اما بخصوص استيراد الاجابه فهذا شى هام جدا لانى اعتبر ان هيلبرنت يمتلك اهم قسمين منظمي فى اليب العريب وهما استفسارات الزين فورو والفى بى وصعب انى امسج جهود كل الاخوه اللى ساعدو زمايلهم فى الحصول على الاجابه.

السبب فى بحثى عن التحويل او الترقيه.

انا ارى ان الجيل الخامس به جميع مميزات الجيل الثالث اللى الناس حبيتها وبدون اى اضافات
  • بعنى من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع

لكن ينقضه شى واحد هو هاك افضل اجابه بحثت عنه كتير جداااااااااااااااا ومش لايقه لانى لو لاقيته كان حسم الامر لانى اريد اسكريبت مدمج معه كافة احتياجات دون وسيط ثالث.

بس للاسف هاك افضل اجابه غير متوافر لذلك عدت من جديد انظر للزين فور رغم انى اعترف انه به مميزات راااائعه بس للاسف القائمين عليه مصرين ان يضعو طرف ثالث بينهم وبين المستخدم لعمل هاكات المفترض تكون مدمجه مع الاسكريبت.

وعلى فكره انا اعتقد هيلبرنت لو قام بتحويل منتداه للزين فورو سيعطى مزيد من القوه للاسكريبت فى الوطن العربى

النقطة الاخير كعيب فى الجيل الخامس لايوجد دعم عربى له خااااااااااااااالص

MesterPerfect 12-10-2019 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34164)
@ MesterPerfect

بالعكس اجاباتك اكثر من ممتاز اخى احمد وخلينى ابلغك عن السبب فى طرحى لتلك الاسئله رغم ان فيها اشياء كثيره اعلمها زى الارشفه والاستايلات لكن ما تعلمت فى عالم الانترنت انه لايوجد كبير فى هذا المجال بمعنى انك تكون فاهم وعارف الشى حاجة وانك تتعايش معاه وتشوف مشاكله اليوميه حاجة تانيه خالص علشان كده اسئلتى فى الشكل عام سهله لكنها موئره على منتديات ضخمه لا اتحدث عن هيلبرنت اطلاقا فنحن لسه فالبدايه انما احببت ان يكون الموضوع كمرجع لمن لديه استفسار مثلى لانى حابب ادرس التحويل او الترقيه لاننى وغير للم نقف كثيرا على الجيل الثالث الان نعود للموضوع.

بخصوص الارشفه ان شاء الله يمشى حالها مع انى كنت اتمنى هاك اللى راكب لديك اللى بيظهر اول سطرين من الموضوع اعلى الموضوع ونسيت اطلبه هنا من الاخ تركى رغم اكيد كل شى لديه الان اتمسح.

بخصوص الاستايل برضو سيتم تدبيره.

اما بخصوص استيراد الاجابه فهذا شى هام جدا لانى اعتبر ان هيلبرنت يمتلك اهم قسمين منظمي فى اليب العريب وهما استفسارات الزين فورو والفى بى وصعب انى امسج جهود كل الاخوه اللى ساعدو زمايلهم فى الحصول على الاجابه.

السبب فى بحثى عن التحويل او الترقيه.

انا ارى ان الجيل الخامس به جميع مميزات الجيل الثالث اللى الناس حبيتها وبدون اى اضافات
  • بعنى من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع

لكن ينقضه شى واحد هو هاك افضل اجابه بحثت عنه كتير جداااااااااااااااا ومش لايقه لانى لو لاقيته كان حسم الامر لانى اريد اسكريبت مدمج معه كافة احتياجات دون وسيط ثالث.

بس للاسف هاك افضل اجابه غير متوافر لذلك عدت من جديد انظر للزين فور رغم انى اعترف انه به مميزات راااائعه بس للاسف القائمين عليه مصرين ان يضعو طرف ثالث بينهم وبين المستخدم لعمل هاكات المفترض تكون مدمجه مع الاسكريبت.

وعلى فكره انا اعتقد هيلبرنت لو قام بتحويل منتداه للزين فورو سيعطى مزيد من القوه للاسكريبت فى الوطن العربى

النقطة الاخير كعيب فى الجيل الخامس لايوجد دعم عربى له خااااااااااااااالص

طيب قبل كل شيء أعتذر لك جدا لأني نسيت نشر كود أول سطرين من الموضوع هنا في هيلبرنت
تفضل يا غالي انا استخرجته من إضافة الأخ تركي
كود:

<h3>{{ snippet($firstPost.message|strip_tags, 160, {'stripBbCode': true}) }}</h3>
وبالنسبة لستخدامه
في قالب
كود:

thread_view
أضف الكود اسفل هذا
كود:

<xf:h1>{{ prefix('thread', $thread) }}{$thread.title}</xf:h1>
ثانيا
معك حق في كل هذه الأسباب وأنا صراحتا أرا أن التحويل للزينفورو أفضل
تحياتي لك

abo-karim 12-10-2019 10:15 PM

اقتباس:

معك حق في كل هذه الأسباب وأنا صراحتا أرا أن التحويل للزينفورو أفضل
اى اسباب انا محق فيها اخى احمد

ملحوطة : الكود يعمل بشكل جيد بارك الله فيك

MesterPerfect 12-10-2019 10:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34166)
اى اسباب انا محق فيها اخى احمد

ملحوطة : الكود يعمل بشكل جيد بارك الله فيك

تم وضع الشرح

https://www.helpernt.com/vb/showthre...4167#post34167
استخدام الزينفورو أخي كبديل للجيل الخامس

فمع قلة الدعم والهاكات للسكربت سيكون الأمر صعب في حال واجهت مشكلة كبيرة لا قدر الله

abo-karim 12-10-2019 10:28 PM

@ MesterPerfect

ما سيجعلنى اذهب للزين فورو هو انتم لا احد غيركم (اقصد المحبه التى جمعتنا سويا تحت مظلت هيلبرنت)

S!L3NT H!LL 12-10-2019 10:29 PM

ابو كريم خذ مني قاعدة وانت ادرى بها اكثر مني لئنك قديم في الويب
السكربت الوحيد القادر على ادارة المنتديات هو vb
ماتبقى سكربتات غير قادرة الا على ادارة موقع تجاري لا اكثر
وتحويل هيلبرنت للزين فورو بالنسبة لي انه نهاية هيلبرنت مع شديد الاسف لعدة اسباب

نبدا على الترتيب
محتاج سيرفر خاص بمواصفات جيدة
بسبب كثرة الهاكات الي راح تحتاجها وتكون اساسية بسبب عدم دمجها بالسكربت

محتاج لشراء اضافات تساعد على التحويل اهمها مثل ماذكرت استيراد افضل اجابة ،، وهاكات ثانية تساعد على اداء المنتدى
محتاج تحديث مستمر للاضافات بسبب كثرة تحديثات السكربت
السكربت نفسه مافي اي مجال لاظهار شكل مميز مثلا كلنا محبين لاستايلات الديف بوينت سابقا اما الان فالاستايل موجود عند الجميع !
ممكن تقلي انه انت نظرك على الافادة مش الواجهة الرسومية
بس لازم يكون عندك علم انه الزائر اذا دخل على منتدى وشاف تصميم جديد راح يبقى على تواصل في زيارة الموقع !!!!

———————-
الجيل الخامس الان ظاهر بقوة على الساحة وخلال فترة قصيرة راح تشوف منتديات الجيل الثالث حولت له !!! والي اتمنى هيلبرنت يحول له !!

اذا كانت المشكلة في هاك افضل اجابة اشوف دفع 100 درلار مثلا على برمجة الهاك
افضل من دفع 200 دولار قابل للزيادة بسبب عدم توافرها بالشكل المطلوب !!

اقتراح مميز وممكن يكون الحكم !!!
شوف مساحتين من استضافة مجانية وحدة حول عليها للزين فورو والاخرى للجيل الخامس وحط الروابط في موضوع وخلينا نشوف وش المناسب بالصورة الصحيحة لنا كاعضاء ،،،

Abu Ayesh 12-10-2019 10:29 PM

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصراحة الاخ احمد ماقصر في الاجابة .. clap clap

ما عندي شي اكتبه زيادة الاخ احمد كفا وفا clap

abo-karim 12-10-2019 10:39 PM

@ S!L3NT H!LL
كلامك اخى مالك على راسى بس انا كنت تحدثت عن الموضوع ده ان الزين فورو مصر اصرار غريب وغير مفهوم على ادخال طرف ثالث فى الموضوع اقصد هنا مبرمج هاكات فى اشياء بسهوله جدا ممكن تدمجها مع الاسكريبت زى
  • من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع
بس للاسف هما مش عايزين يسوى الموضوع ده

بس على الجانب الاخر اخى مالك ان الجيل الخامس لم يحظ بدعم كامل له فى الويب العربى يدوب احنا هنا لسه بنبدء فيها حتى شاهد من هنا https://www.helpernt.com/vb/forumdisplay.php?f=4

علشان كده طرحت ستفسار لانى اثق فى اجابات كل واحد من اخوتى هنا بالمعهد غير والله الحمد المعهد اجمع بنا بصداقه طيبه.

abo-karim 12-10-2019 10:40 PM

@ Abu Ayesh
طبعا الاخ احمد كفى ووفى بس محتاجين رايك يا ابو عايش

MesterPerfect 12-10-2019 10:40 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34170)
@ MesterPerfect
ما سيجعلنى اذهب للزين فورو هو انتم لا احد غيركم (اقصد المحبه التى جمعتنا سويا تحت مظلت هيلبرنت)

الله يبارك فيك ويحفظك أخي الغالي أبو كريم

وأدعو الله أن يوفقك إلى ما فيه الخير لهذا المنتدى الرائع الذي يجمعنا جميعا على حب إفادة الآخرين

MesterPerfect 12-10-2019 10:41 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Abu Ayesh (المشاركة 34172)
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الصراحة الاخ احمد ماقصر في الاجابة .. clap clap

ما عندي شي اكتبه زيادة الاخ احمد كفا وفا clap

تسلم يالغالي بس برضو أحب أسمع رأيك صريح :)

S!L3NT H!LL 12-10-2019 10:44 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34173)
@ S!L3NT H!LL
كلامك اخى مالك على راسى بس انا كنت تحدثت عن الموضوع ده ان الزين فورو مصير اثرار غريب وغير مفهوم على ادخال طرف ثالث فى الموضوع اقصد هنا مبرمج هاكات فى اشياء بسهوله جدا ممكن تدمجها مع الاسكريبت زى
  • من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع

بس على الجانب الاخر اخى مالك ان الجيل الخامس لم يحظ بدعم كامل له فى الويب العربى يدوب احنا هنا لسه بنبدء فيها حتى شاهد من هنا https://www.helpernt.com/vb/forumdisplay.php?f=4

علشان كده طرحت ستفسار لانى اثق فى اجابات كل واحد من اخوتى هنا بالمعهد غير والله الحمد المعهد اجمع بنا بصداقه طيبه.

صحيح ما اخذ حقه بالدعم !!! بس تحويل هيلبرنت له راح يفتح للسكربت مجال كبير جدا
وكله يصب في مصلحة هيلبرنت لئنه سيكون اول منتدى عربي داعم له وهذا راح يخلي الناس تحول له لئنه فعلا الجيل هذا متعوب عليه بصورة قوية

MesterPerfect 12-10-2019 10:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34173)
@ S!L3NT H!LL
كلامك اخى مالك على راسى بس انا كنت تحدثت عن الموضوع ده ان الزين فورو مصر اصرار غريب وغير مفهوم على ادخال طرف ثالث فى الموضوع اقصد هنا مبرمج هاكات فى اشياء بسهوله جدا ممكن تدمجها مع الاسكريبت زى
  • من بشاهد الموضوع
  • المواضيع المتشابهة
  • نجوم الاعضاء
  • تقييم المواضيع

مش قصة مش عايزين يضيفو ما ذكرت يابو كريم

بس هم ليهم سياسة غريبة كدا في الحجات ال بيضيفوها ومش عايزين يضعو كل ما لديهم دفعة واحدة في جيل واحد وينتظرو أفكار جديدة بعد كدا

غير ذلك أنهم لو ضافو تلك الخيارات جماعة سكربت الvb هيتهموهم بسرقة الأكواد كما فعلو معهم سابقا وتم تبريئهم على ما أذكر

abo-karim 12-10-2019 10:52 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S!L3NT H!LL (المشاركة 34177)
صحيح ما اخذ حقه بالدعم !!! بس تحويل هيلبرنت له راح يفتح للسكربت مجال كبير جدا
وكله يصب في مصلحة هيلبرنت لئنه سيكون اول منتدى عربي داعم له وهذا راح يخلي الناس تحول له لئنه فعلا الجيل هذا متعوب عليه بصورة قوية

مشاء الله عليك بتقراء افكارى فعلا هو ده اللى بفكر فيه تعرف ايه اللى شهر هيلبرنت هو اختياره المختلف فى شروحاته يعنى كل المنتديات كانت بتنقل من ترايدنت واحنا اختارنا الطريق الصعب وهو شروحات الزين فورو لان بساطه مكانش فيه غير منتدى الاخ تركى وللاسف الاخ تركى كان مشغول بالبرمجة

abo-karim 12-10-2019 10:54 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MesterPerfect (المشاركة 34178)
مش قصة مش عايزين يضيفو ما ذكرت يابو كريم

بس هم ليهم سياسة غريبة كدا في الحجات ال بيضيفوها ومش عايزين يضعو كل ما لديهم دفعة واحدة في جيل واحد وينتظرو أفكار جديدة بعد كدا

غير ذلك أنهم لو ضافو تلك الخيارات جماعة سكربت الvb هيتهموهم بسرقة الأكواد كما فعلو معهم سابقا وتم تبريئهم على ما أذكر

تمام بس خد بالك ان برمجه الزين فورو محتلفه كليا عن الـ vb + جميع الاسكريبات الاخرى او برامج ادارة المنتديات حتى المجانيه فيهم موفره الاشياء البسيطه دى والله انا لو لديه رخصه لانشاء موضوع واهاجمعهم بعدم توفير مايلزم لاستكمال الاسكريبت.

MesterPerfect 12-10-2019 11:13 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34181)
تمام بس خد بالك ان برمجه الزين فورو محتلفه كليا عن الـ vb + جميع الاسكريبات الاخرى او برامج ادارة المنتديات حتى المجانيه فيهم موفره الاشياء البسيطه دى والله انا لو لديه رخصه لانشاء موضوع واهاجمعهم بعدم توفير مايلزم لاستكمال الاسكريبت.

أهو بالرغم من فكرة أختلاف البرمجة كليا كما يبدو إلا أنهم اتهموهم بالسرقة فيما مضى
بصراحة ليس هناك سبب محدد لعدم إضافتهم تلك الخيارات
كل الأفكار حول ذلك مجرد تكهنات
ولقد سألت الأخ تركي في هذه الناحية أيضا هي وناحية أن السكربت تجاري كما قال أخي الحبيب مالك
وكان رده
اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تركي العولقي (المشاركة 33581)
هناك سياسات لكل شركة تلتزم بها وهناك ماهو اهم بكثير من عرض المشاهدين للموضوع او القسم بنظر مبرمجي xenForo وقد تكون هناك اسباب آخرى لايود القائمون على النظام ذكرها
5- هل برأيك سكربت xf سكربت تجاري كما يشاع عنه, أو أن طرح الإضافات الكثيرة والصغيرة بأثمان قد تكون زيادة عن ما تستحقه هو من أظهر ذلك = لا علاقة للسكربت من حيث طرح منتجات بمقابل مادي من قبل مبرمجين خارج إطار الشركة فهناك الكثير من المنتجات لاسكربتات بمبالغ ماليه ومع ذلك ارى ان كل مبرمج له الحق بطلب مبلغ نظير جهده وتعبه وهذا لايعيب اي نظام نحكم على السكربت كتجاري اذا تم احتكار كل الاضافات للشركة فقط فهنا نعم سيكون سكربت تجاري بحت

تحياتي

abo-karim 12-10-2019 11:25 PM

@ MesterPerfect
كلام الاخ تركى على راسى بالرغم من انى ارى ان القائمين على الاسكريبت يجب عليهم تلبيت الاحتياجات الاساسية لمدراء المنتديات بعيدا عن سياستهم لان السياسة على حسب فهمى للامور تختص بحقوق الملكيه الفكريه وحقوق الملكيه الرقمية وحمايه تداول الاسكريبت او اجتزاء جزء منه ....... وخلافه هذا على حسب فهمى زى بالضبط اى صاحب عقار استحاله هيبنى بيت من غير دورة مياه لمجرد انه لديه سياسة يريد ان يطبقها على المستأجر.

ام بخصوص الربح او الطرف الثالث او الوسيط او مبرمجه الهاكات فمن حقه بكل تاكيد اخذ حقه المادى نظير علمه ومجهوده وربنا يبارك لكل صاحب مشروع يسترزق منه و دائما استغرابى يكون من القائمين على الاسكريبت بسببهم تم تداول ان الاسكريبت انشأ لغرض تجارى لعدم تلبيتهم والاستماع لاصوات اصحاب المواقع

على فكره كلامى معاكم من القلب

MesterPerfect 12-10-2019 11:33 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34185)
@ MesterPerfect
كلام الاخ تركى على راسى بالرغم من انى ارى ان القائمين على الاسكريبت يجب عليهم تلبيت الاحتياجات الاساسية لمدراء المنتديات بعيدا عن سياستهم لان السياسة على حسب فهمى للامور تختص بحقوق الملكيه الفكريه وحقوق الملكيه الرقمية وحمايه تداول الاسكريبت او اجتزاء جزء منه ....... وخلافه هذا على حسب فهمى زى بالضبط اى صاحب عقار استحاله هيبنى بيت من غير دورة مياه لمجرد انه لديه سياسة يريد ان يطبقها على المستأجر.

ام بخصوص الربح او الطرف الثالث او الوسيط او مبرمجه الهاكات فمن حقه بكل تاكيد اخذ حقه المادى نظير علمه ومجهوده وربنا يبارك لكل صاحب مشروع يسترزق منه و دائما استغرابى يكون من القائمين على الاسكريبت بسببهم تم تداول ان الاسكريبت انشأ لغرض تجارى لعدم تلبيتهم والاستماع لاصوات اصحاب المواقع

على فكره كلامى معاكم من القلب

كلامك لا غبار عليه أخي أبو كريم فبالفعل يجب على أي مقدم مشروع أن ينظر إلى إحتياجات مستخدميه وإحتياجات سوق العمل الذي يتم نشره فيه وليس سياساته هو فقط
ولكن كما قلت لك يالغالي الله أعلم بوجهة نظرهم الحقيقية في عدم إضافة هذه المميزات التي أنا شخصيا أراها مهمة جدا خاصة المواضيع المتشابهة ومن يشاهد الأعضاء
التقييم وما دونهُ لا يهمني كثيرا ولكن من يشاهد المواضيع والمواضيع المتشابهة يصعب جدا الإستغناء عنهم فهم ذو فائدة كبيرة
وبنتظار آراء باقي الأخوة
وربنا يعينك ويلهمك إلى القرار الصحيح وما فيه الخير للجميع

abo-karim 12-10-2019 11:39 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MesterPerfect (المشاركة 34187)
كلامك لا غبار عليه أخي أبو كريم فبالفعل يجب على أي مقدم مشروع أن ينظر إلى إحتياجات مستخدميه وإحتياجات سوق العمل الذي يتم نشره فيه وليس سياساته هو فقط
ولكن كما قلت لك يالغالي الله أعلم بوجهة نظرهم الحقيقية في عدم إضافة هذه المميزات التي أنا شخصيا أراها مهمة جدا خاصة المواضيع المتشابهة ومن يشاهد الأعضاء
التقييم وما دونهُ لا يهمني كثيرا ولكن من يشاهد المواضيع والمواضيع المتشابهة يصعب جدا الإستغناء عنهم فهم ذو فائدة كبيرة
وبنتظار آراء باقي الأخوة
وربنا يعينك ويلهمك إلى القرار الصحيح وما فيه الخير للجميع

هما زى مابيقول بالمصرى الحلو مايكملش emoji28

انا فتحت الموضوع ده لاخذ اكبر عدد من الاراء لانكم الان متمرسين بشكل اكثر من ممتاز على الاسكريبت

اما الاخ مالك اكيد لسه محتاج منه المزيد من الايضاح للاسكريبت هو لو حابب يعبر بشكل اوضح لكن بسريه لعدم احراج احد ممكن يفتح موضوع بركن المقترحات والشكاوى

MesterPerfect 12-10-2019 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34188)
هما زى مابيقول بالمصرى الحلو مايكملش emoji28

انا فتحت الموضوع ده لاخذ اكبر عدد من الاراء لانكم الان متمرسين بشكل اكثر من ممتاز على الاسكريبت

اما الاخ مالك اكيد لسه محتاج منه المزيد من الايضاح للاسكريبت هو لو حابب يعبر بشكل اوضح لكن بسريه لعدم احراج احد ممكن يفتح موضوع بركن المقترحات والشكاوى

شخصيا ليس عندي أي مشكلة في نقد كل ما قلته وما سأقوله
بل على العكس النقض بيبين لي أخطائي التي ربما لا أعرفها أو لم أنتبه لها
لذا إن كان عند الأخ مالك شيء بخصوص ما قلته فيسعدني جدا سماعه
فنحن هنا جميعا لنخرج بالفائدة الكبرى
وفي الأخر الxf أو الvb ليس أحد قرايبنا لنتضايق عليهم هههه
تحياتي

abo-karim 12-11-2019 12:00 AM

طبعا وبكل تاكيد علشان كده فتحت الموضوع ده مع العلم بان هيلبرنت من لحظة مافتح وهو اكبر داعم للزين فورو رغم اننا نعمل على الـ vBulletin

من وجهة نظرى لايهم الاسكريبت اللى انت عليه كان xenforo , vbulletin , wordpress الاهم المحتوى اللى ستقدمه للناس بس علشان المنتدى هنا تطويرى وكل اللى فيه لديهم معرفه قوية بالتطوير فتحت الموضوع ده للاستفاده ومعرفه اهم مايميز الاسكريبت وماينقصه ايضا.

تحياتى ليك اخى احمد طبعا اجابتك ستكون افضل اجابه بس مش عايز اختارها علشان من لديه كلمه يلحق يضفها هنا

MesterPerfect 12-11-2019 12:23 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo-karim (المشاركة 34191)
طبعا وبكل تاكيد علشان كده فتحت الموضوع ده مع العلم بان هيلبرنت من لحظة مافتح وهو اكبر داعم للزين فورو رغم اننا نعمل على الـ vBulletin

من وجهة نظرى لايهم الاسكريبت اللى انت عليه كان xenforo , vbulletin , wordpress الاهم المحتوى اللى ستقدمه للناس بس علشان المنتدى هنا تطويرى وكل اللى فيه لديهم معرفه قوية بالتطوير فتحت الموضوع ده للاستفاده ومعرفه اهم مايميز الاسكريبت وماينقصه ايضا.

تحياتى ليك اخى احمد طبعا اجابتك ستكون افضل اجابه بس مش عايز اختارها علشان من لديه كلمه يلحق يضفها هنا

حياك الله أخي أبو كريم

ليس مهم أفضل إجابة يالغالي المهم أن نستفيد جميعنا ونخرج برؤية سديدة إن شاء الله

وأيضا ننتظر الأخ محمد @maaidni مشرف منتدى الزينفورو لنسمع رأيه ورئي أخونا الكريم محمد أيضا @Mighty Dr.Wolf لنرا آرائهم في الموضوع

maaidni 12-11-2019 12:41 AM

رأيي في xenforo لن يتغير افضل منه مافيش
طيب عندي اقتراح لم لا تركب نسخة لنا نحن عشاق الزينفورو تكون مستقلة عن الvb ونشوف مين اللي راح يكون انشط... وتكون على مجلد فرعي مثلا forum

هيلبرنت 12-11-2019 12:43 AM

هو فى سوال محتاج الاخ تركى يجاوب عليه ازاى قدر يعمل استيراد المواضيع المجاب عليها وخلها تتوافق مع الزينفورو

maaidni 12-11-2019 12:47 AM

اخونا تركي هو من عرفني بالزينفورو ويعتبر اول عربي دعم السكريبت والله اعلم
انا مسر على قتراحي بضرورة عمل منتدى آخر forum مثلا ويبقى VB كأرشيف

MesterPerfect 12-11-2019 01:01 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيلبرنت (المشاركة 34194)
هو فى سوال محتاج الاخ تركى يجاوب عليه ازاى قدر يعمل استيراد المواضيع المجاب عليها وخلها تتوافق مع الزينفورو

ببساطة شديدة أخي أحمد الأخ تركي مبرمج وخبير في html,css,php,sql ومن يعرف في الphp والsql يستطيع عمل هذا بكل سهولة
حتى لو لم يكن يعرف في sql الphp تفي بالغرض
تحياتي

MesterPerfect 12-11-2019 01:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maaidni (المشاركة 34195)
اخونا تركي هو من عرفني بالزينفورو ويعتبر اول عربي دعم السكريبت والله اعلم
انا مسر على قتراحي بضرورة عمل منتدى آخر forum مثلا ويبقى VB كأرشيف

لو هناك نية لهذا فيمكن ترقية المنتدى للجيل الخامس وقبل ذلك تحويله للزينفورو
ويبقى عندينا نسختين واحدة vb5 وواحدة xf2.1
ونرا أيهما أفضل ونستخدمه
حسب رأي أخونا أبو كريم
تحياتي

هيلبرنت 12-11-2019 01:17 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MesterPerfect (المشاركة 34196)
ببساطة شديدة أخي أحمد الأخ تركي مبرمج وخبير في html,css,php,sql ومن يعرف في الphp والsql يستطيع عمل هذا بكل سهولة
حتى لو لم يكن يعرف في sql الphp تفي بالغرض
تحياتي

معك حق ياريت الاخ تركى يدخل المنتدى تانى يمكن نطلع منه بشرح لكيفة استيراد اقسام الاسئله.

MesterPerfect 12-11-2019 01:21 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيلبرنت (المشاركة 34198)
معك حق ياريت الاخ تركى يدخل المنتدى تانى يمكن نطلع منه بشرح لكيفة استيراد اقسام الاسئله.

للأسف لن يكون شرح

هاك نعم لكن شرح لا

هيلبرنت 12-11-2019 01:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MesterPerfect (المشاركة 34199)
للأسف لن يكون شرح

هاك نعم لكن شرح لا

هاك ، شرح مش مهم الاهم الطريقة على فكره كان الاخ تركى كان نوه على طريقة يمكن الرجوع بها من الزينفورو الى الفى بى بس لسه ما اعلنش عنها بصراحة الراجل ده مشاء الله خبرته حلوه لو جماعة الزينفورو يضموه لهم هيكون مكسب لينا كعرب لانه هيطور الاسكريبت بحسب طبيعتنا

هيلبرنت 12-11-2019 01:34 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maaidni (المشاركة 34193)
رأيي في xenforo لن يتغير افضل منه مافيش
طيب عندي اقتراح لم لا تركب نسخة لنا نحن عشاق الزينفورو تكون مستقلة عن الvb ونشوف مين اللي راح يكون انشط... وتكون على مجلد فرعي مثلا forum

نعم انت لا تغيير رائيك من الجيل الاول للاسكريبت هههههههه

MesterPerfect 12-11-2019 01:51 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيلبرنت (المشاركة 34200)
هاك ، شرح مش مهم الاهم الطريقة على فكره كان الاخ تركى كان نوه على طريقة يمكن الرجوع بها من الزينفورو الى الفى بى بس لسه ما اعلنش عنها بصراحة الراجل ده مشاء الله خبرته حلوه لو جماعة الزينفورو يضموه لهم هيكون مكسب لينا كعرب لانه هيطور الاسكريبت بحسب طبيعتنا

بالنسبة لطريقة الرجوع, هو سكربت مخصص قام الأخ تركي بتصميمه, وفي حال إحتاج التحويل فهو الذي سيقوم بالعمل له
وبالنسبة للأخوة في زينريبيا
هم لديهم أفكارهم الخاصة والأخ تركي له أفكاره وكل منهما يعمل حسب رؤيته الخاصة
وفي النهاية الجميع يسعون للإفادة

MesterPerfect 12-11-2019 01:52 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هيلبرنت (المشاركة 34201)
نعم انت لا تغيير رائيك من الجيل الاول للاسكريبت هههههههه

انا والأخ محمد أكثر إثنين مؤيدين للسكربت هههههه

Abu Ayesh 12-11-2019 06:56 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MesterPerfect (المشاركة 34204)
انا والأخ محمد أكثر إثنين مؤيدين للسكربت هههههه

وأنا أيضاً clap clap clap clap

S!L3NT H!LL 12-12-2019 11:44 AM

الزين فورو مشكلته بالنقص الي موجود فيه مثل ماذكرتم ويمكن تعويضها عن هاكات بس انا شخصيا اكره الهاكات الكثيرة على اي سكربت لعدة اسباب
واهمها في حال صدور تحديث PHP راح يكون عليك تحديث الاضافات واذا تحدث السكربت ايضا ممكن ماتتوافق لذلك دايما اختار السكربت الي بلبي اموري بدون ما الجا الى طرف ثالث مثل ماقال ابو كريم
بخصوص تحويل منتداي للزين فورو كنت غير مقتنع ابدا ابدا بس اشار علي ابو عايش بالتحويل وانا مشيت معه
همسة : [خراب حياتي بسبب ابو عايش] ههههه
فالاجمالي اذا الشخص كان قادر على توفير مستلزمات السكربت من هاكات والقدرة على سدادها ..
لو نظرنا الا هيلبرنت منتدى مجاني لا يملك اي طرق حتى يكون له مدخول ودفع تكاليف عالية راح يكون صعب على ابو كريم ....
في هذه الحاله بقول انه التحويل للجيل الخامس مع طلب برمجة هاك واحد
افضل من التحويل للزين فورو وطلب برمجة 3 هاكات اقل شي
اولها استيراد الاجابات في اقسام الاستفسارت
......
اليزم بالليل باذن الله نكمل النقاش

MesterPerfect 12-12-2019 11:55 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة S!L3NT H!LL (المشاركة 34211)
الزين فورو مشكلته بالنقص الي موجود فيه مثل ماذكرتم ويمكن تعويضها عن هاكات بس انا شخصيا اكره الهاكات الكثيرة على اي سكربت لعدة اسباب
واهمها في حال صدور تحديث PHP راح يكون عليك تحديث الاضافات واذا تحدث السكربت ايضا ممكن ماتتوافق لذلك دايما اختار السكربت الي بلبي اموري بدون ما الجا الى طرف ثالث مثل ماقال ابو كريم
بخصوص تحويل منتداي للزين فورو كنت غير مقتنع ابدا ابدا بس اشار علي ابو عايش بالتحويل وانا مشيت معه
همسة : [خراب حياتي بسبب ابو عايش] ههههه
فالاجمالي اذا الشخص كان قادر على توفير مستلزمات السكربت من هاكات والقدرة على سدادها ..
لو نظرنا الا هيلبرنت منتدى مجاني لا يملك اي طرق حتى يكون له مدخول ودفع تكاليف عالية راح يكون صعب على ابو كريم ....
في هذه الحاله بقول انه التحويل للجيل الخامس مع طلب برمجة هاك واحد
افضل من التحويل للزين فورو وطلب برمجة 3 هاكات اقل شي
اولها استيراد الاجابات في اقسام الاستفسارت
......
اليزم بالليل باذن الله نكمل النقاش

بالفعل صديقي مالك مع الأسف الزينفورو ينقصه بعض المميزات لو تم إضافتها سيكون هو السكربت الأروع

أرجو أن تكون المفاجئات التي تكلمو عنها قبل أيام التي أضافوها في النسخة 2.2.0 منها ما نريد

اقتباس:

Recently, we've had a few questions regarding our progress towards version 2.2 of XenForo, so it feels like the time is right to post an update to keep you all in the loop.
First things first, we have to say that 2.2 isn't as far along as we would have liked. However, it is now our primary development focus and we are really excited at what we have lined up for inclusion in 2.2. The reasons for the delay are various, but there are measures in place to ensure that this should be the last time we have to announce that we are running a little late.
Among our behind-the-scenes projects that have contributed to the late arrival of 2.2 is an effort to update xenforo.com itself to run on the XenForo 2 framework, which allows us to quickly bring new features to Essential parts of the site like support tickets, the customer area and the sales system. It will also mean an update and a new design for the slightly-beyond-geriatric home page we have sported for the past nine years! We look forward to rolling out our updated site and support systems in the very near future.
There are a number of other projects on the back burner waiting to bubble up in the near future, and we are sure that you will be pleased when you see what we've got cooking.
One other little project that was simmering for a while is the new arrival to clan Deeming, and we extend our congratulations once again to Chris and his family.
We have also had some staffing changes. Those of you who have recently used the ticket system to contact us may have spoken with @Gemma Eastwood, who joined us this year to help with various administrative and financial work and has been keeping us very much in-check by also doubling up as our new Project Manager, drawing on her experience working at Burberry, RealNetworks and Pragmatic.
Speaking of staffing changes, we could use a few more hands on deck, so it's time to look for a developer or two. Initially, this would be a part-time position with Flexible hours, though ideally, we would be looking for a commitment of at least 10 hours per week. Going forward, this would progress to a full-time, permanent position if things work out for all parties.
If you have 10 hours a week spare, are passionate about writing high quality software and you are comfortable with writing code for XenForo that meets our usual core standards then please start a conversation with us. We look forward to hearing from you and, hopefully, working with you in the future.

الساعة الآن 12:16 PM