المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : هل اغلق موقع الدعم العربي - XenForo Arabic

هيلبرنت
05-25-2019, 10:14 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بالصدفة اليوم اثناء بحثى هنا وهناك وجدت ان موقع الزين فورو العربى xenforo-ar.com مغلق والان لا اعرف ههل بسبب انتهاء مدة الاستضافة طب ازاى وهما لسه فتحين الموقع بعد غلق موقع الاخ تركى ومش عارف ليه يا اخوتى حسيت بغربة نظرا لان هذا الموقع به مبرمج هاكات من الدرجة الاولى هو الاخ bousaid وهو ايضا معرب الاسكريبت xenforo مثل الاخ ضيف المهاجر معرب اسكريبت الــ vBulletin

فلو حد عنده معلومة يبلغنا ويعرفنا سبب الغلق ايه وايه مصير تعريب الاسكريبت نظر لوجود الاصدار 2.1.2 واكيد كمان نص ساعة هيصدور تحديث جديد

MesterPerfect
05-25-2019, 10:40 PM
مش عارف ما السبب صراحتى
بس هو على هذا الحال منذ أيام
وعن التعريب لا تقلق بشؤنه أخي هيلبرنت أبدا
فالتعريب يتم نشره في الموقع الرسمي وحساب الأخ أبو سعيد على github
تحياتي

هيلبرنت
05-25-2019, 10:45 PM
مش عارف ما السبب صراحتى
بس هو على هذا الحال منذ أيام
وعن التعريب لا تقلق بشؤنه أخي هيلبرنت أبدا
فالتعريب يتم نشره في الموقع الرسمي وحساب الأخ أبو سعيد على github
تحياتي

انا عارف المعلومه دى بس لما الواحد بيتقفل من حاجة بيتقفل من كل حاجة وخصوصا ان التعريب كان صميم المنتدى علشان كده كان عندى تخوف

MesterPerfect
05-25-2019, 10:50 PM
انا عارف المعلومه دى بس لما الواحد بيتقفل من حاجة بيتقفل من كل حاجة وخصوصا ان التعريب كان صميم المنتدى علشان كده كان عندى تخوف
صحيح هي مشكلة فعلا بس الله أعلم بالسبب

هو قفل قبل كدا ورجع تاني فمش عارف بقة المرادي ما الذي سيحدث

abo-karim
05-26-2019, 04:19 PM
الله ييسر الامور للجميع

وهذا ما كنت احظر منه خير انشاء الله

bahri
05-26-2019, 04:24 PM
مشكلة كبيرة تتعرّض لها المنتديات القليلة التّي تحتوي على شروحات وافية لسكريبت xenforo
المحتوى العربي الدّاعم لهذا السكريبت أصبح نادرا

abo-karim
05-26-2019, 04:46 PM
مشكلة كبيرة تتعرّض لها المنتديات القليلة التّي تحتوي على شروحات وافية لسكريبت xenforo
المحتوى العربي الدّاعم لهذا السكريبت أصبح نادرا

طب وحنا رحنا فين emoji29 احنا اكبر مكتبة شروحات مصوره باللغه العربية للزين فورو + احنا الموقع الوحيد اللى طرح استايلات مجانيه + تعديل قوالب + تعريب هاكات بخست بحق الناس اللى تعبانه معانا بالموقع

bahri
05-26-2019, 10:29 PM
طب وحنا رحنا فين emoji29 احنا اكبر مكتبة شروحات مصوره باللغه العربية للزين فورو + احنا الموقع الوحيد اللى طرح استايلات مجانيه + تعديل قوالب + تعريب هاكات بخست بحق الناس اللى تعبانه معانا بالموقع

لا أحد ينكر قيمة هذا الموقع و حرفيّة القائمين عليه
و لكني كنت أتحدّث على الدعم الفنّي الضعيف لسكريبت xenforo في بقية المنتديات العربية
و حتى المنتديات المتخصصة في دعم هذا السكريبت نراها تختفي الواحد وراء الآخر
و تختفي معها مواضيع حصرية

abo-karim
05-26-2019, 10:32 PM
@ bahri

طبعا انا عارف قصدك ايه من غير ماتوضح انا بس حبيت احرك الموضوع وشرف لى ان المناقشة اللى تمت كانت معك

nova
05-27-2019, 11:05 PM
للاسف ضعف المشاركة في المنتديات ذات الطابع الفني و عدم وجود عرب يطورون اضافات لهذا سكريبت يجعل من بقاء و استمرارية هذه المنتديات صعب نوعا ما

maaidni
05-27-2019, 11:11 PM
مع احترامي الشديد للأح bousaid
المنتدى لم يقدم أي إضافة للمحتوى العربي باستثناء تعريب السكريبت وهدا الأمر يمكن لأي شخص آخر القيام به
إدارة المنتدى كانت أنانية وقد قامو بحذف أكثر من مشاركة لي بدون سبب

هيلبرنت
05-27-2019, 11:17 PM
للاسف ضعف المشاركة في المنتديات ذات الطابع الفني و عدم وجود عرب يطورون اضافات لهذا سكريبت يجعل من بقاء و استمرارية هذه المنتديات صعب نوعا ما

معك فى اللى انت قولته 100 بالمائة

هيلبرنت
05-27-2019, 11:18 PM
مع احترامي الشديد للأح bousaid
المنتدى لم يقدم أي إضافة للمحتوى العربي باستثناء تعريب السكريبت وهدا الأمر يمكن لأي شخص آخر القيام به
إدارة المنتدى كانت أنانية وقد قامو بحذف أكثر من مشاركة لي بدون سبب

طب وانت اخى محمد ماراجعتهمش وسالتهم عن سبب الحذف

MesterPerfect
05-27-2019, 11:41 PM
وقد قامو بحذف أكثر من مشاركة لي بدون سبب
بصراحة أنا أيضا بعض الاستفسارات التي لم أجد ردود لها تم حذفها
ولم أهتم بالسبب فقد كانت بغير إجابات وعتقدت أن الأمر خطأ وكبرت دماغي صراحتا

maaidni
05-28-2019, 12:31 AM
بصراحة أنا أيضا بعض الاستفسارات التي لم أجد ردود لها تم حذفها
ولم أهتم بالسبب فقد كانت بغير إجابات وعتقدت أن الأمر خطأ وكبرت دماغي صراحتا
أعتقد إن لم تخني الداكرة كيف أقوم بعمل إضافة لسكريبت أليس كذلك؟

maaidni
05-28-2019, 12:34 AM
طب وانت اخى محمد ماراجعتهمش وسالتهم عن سبب الحذف

بكل تواضع أنا مش مغرور والله أنا أحس بأني في غنى عن منتداهم ولمادا أراجعهم؟... هم الخاسرون مش أنا... لدي معرفة لا بأس بها وعشق كبير للزينفورو....

MesterPerfect
05-28-2019, 12:37 AM
أعتقد إن لم تخني الداكرة كيف أقوم بعمل إضافة لسكريبت أليس كذلك؟
بصراحة الموضوع دا كفا ووفا فيه الأخ فتحي الموضوع ال أنحذف كان عن كيفية تحويل خانة اختيار الستايل إلى صندوق كما في vb بدل من نافذة ممبثقة
وموضوع آخر ولكن لا أتذكره حاليا
حتى إنهُ كان هناك طلب في الدعم المدفوع ولم أتلقى رد فيه
ولكن توصلت له والحمد لله

أنا لا أقصد أن الأخوة مقصرين أو غيره فقط ما أردت الإشارة له أن الأخ فتحي على ما يبدو ليس لديه الوقت الكافي للتفرغ للسكربت ودعمه فأي موقع دعم يحتاج أن يعمل فيه صاحبه بشكل دائم وإلا ما يفتحه أفضل أو ميطلقشي عليه كلمة دعم

هذا رئيي والله أعلى وأعلم

هيلبرنت
05-28-2019, 01:15 AM
معلش ياشباب هو مين الاخ فتحى ده ؟؟؟؟

اما بخصوص المنتديات ارى نقطة تطوير وهيلبرنت من المنتديات اللى فعلا عايزه تساعد بس للاسف الحظ مش ماشى معاهم يعنى نقطة تطوير مش بيعيش ليهم مشرفين هههههههههه

واحنا مافيش تكاثر لعدد الزوار ههههههههه

maaidni
05-28-2019, 01:25 AM
معلش ياشباب هو مين الاخ فتحى ده ؟؟؟؟

اما بخصوص المنتديات ارى نقطة تطوير وهيلبرنت من المنتديات اللى فعلا عايزه تساعد بس للاسف الحظ مش ماشى معاهم يعنى نقطة تطوير مش بيعيش ليهم مشرفين هههههههههه

واحنا مافيش تكاثر لعدد الزوار ههههههههه

فتحي هو شخص عربي bigsmile عادي يامحمد لازم يكون عربي
أنا أعتقد أنه جزائري ويمكن في قلبه ما قلبه من ناحية المغاربة على اعتبار الخلاف اللي بين المغرب والجزائر على الصحراء المغربية
ويمكن شايل مني ومن صورتي الزمزية فاكر أني جنرال بالجيش المغربي لهدا السبب لا يريد مشاركاتي في منتداه
ما كتبته لست متأكد منه ولكن مجرد تخمين
ولكن في بعض الجزائريين اللي أصلهم من الصحراء المغربية أول ما يشوفو مغربي أو راية مغربية يركبهم 165 عفريت

هيلبرنت
05-28-2019, 01:30 AM
أنا أعتقد أنه جزائري ويمكن في قلبه ما قلبه من ناحية المغاربة على اعتبار الخلاف اللي بين المغرب والجزائر على الصحراء المغربية
ويمكن شايل مني ومن صورتي الزمزية فاكر أني جنرال بالجيش المغربي لهدا السبب لا يريد مشاركاتي في منتداه
ولكن في بعض الجزائريين اللي أصلهم من الصحراء المغربية أول ما يشوفو مغربي أو راية مغربية يركبهم 165 عفريت

ههههه

احنا مش عايزين نشخصن الموضوع,

الله يسهل لعبيده.

عايزين حكم علينا هنا بهيلبرنت ها قصرنا معاك فى شى قبل كده

blidi4ever
05-28-2019, 01:38 AM

اخي محمد فتحي جزائري مدير موقع المة الجزائري المعروف
انا جزائري وانتمي الى منتدى عسكري بحث
انا اكن لك احترام كبير.....ففضلا لا تدخلنا في متاهات نحن في غنى عنها
في الاول والاخير نحن في منتديات تقنية لنستفيد من بعضنا البعض ولا دخل لجنسيتنا في الموضع ويبقي انناا عرب + مسلمون ويكفي
تقبل تحياتي
جزائري حر

maaidni
05-28-2019, 01:40 AM
اخي محمد فتحي جزائري مدير موقع المة الجزائري المعروف
انا جزائري وانتمي الى منتدى عسكري بحث
انا اكن لك احترام كبير.....ففضلا لا تدخلنا في متاهات نحن في غنى عنها
في الاول والاخير نحن في منتديات تقنية لنستفيد من بعضنا البعض ولا دخل لجنسيتنا في الموضع ويبقي انناا عرب + مسلمون ويكفي
تقبل تحياتي
جزائري حر

@blidi4ever
أنا أيضا أعرف أنك جزائري ونحن إخوة لكن هكدا بدا لي وأنا لم أسب ولم أشتم أحدا أعتقد أن إغلاق الموضوع أفضل من تركه مفتوحا

blidi4ever
05-28-2019, 01:45 AM
@blidi4ever
أنا أيضا أعرف أنك جزائري ونحن إخوة لكن هكدا بدا لي وأنا لم أسب ولم أشتم أحدا أعتقد أن إغلاق الموضوع أفضل من تركه مفتوحا

اجبتك لانك اقحمت البلدان والجنسيات في موضوع يتكلم عن شيء تقني وليس سياسي
في الاخير اعتذر من الادارة عن خروجي عن صلب الموضوع ودخولنا في محاسبة اناس لا نعرف سبب غيابهم
فدخلنا في الغيبة ونحن في الشهر الكريم
اخر رد لي وارى ان الاحسن غلق الموضوع

هيلبرنت
05-28-2019, 01:46 AM
اوف

سامحونى ياشباب على فتح الموضوع

المغرب او الجزائر او اى بلد عربى على راسنا وفوق رسنا كمان

الموضوع فتح لمعرف سبب غلق المنتدى علشان لو فى ايدنا شى نعمله لكن الموضوع انحرف

لهذا باعتذر منكم يغلق الموضوع